WHAT'S NEW?
Loading...

Autobusy Płock, busy, wynajem autokarów i to wszystko w ADSAJ TRANS


Historia autobusów na świecie

Jeżeli chcemy poszukać w przeszłości pierwowzorów dzisiejszych autobusów to w pewnym sensie możemy uznać za nie np. dyliżanse i wozy konne transportujące większą liczbę ludzi. Natomiast jeżeli uznamy, że w grę wchodzić powinny jedynie mechanicznie napędzane jednostki to dopiero w Wielkiej Brytanii i Francji w XIX wieku rozpowszechniły się pojazdy o napędzie parowym, które jednak z racji uciążliwości dla przechodniów i skomplikowanej obsługi długo nie były popularne wśród ludzi.

Dużym krokiem w kierunku rozwoju transportu samochodowego było wynalezienie silnika spalinowego paręnaście lat później. Dopiero to sprawiło że zaczęły powstawać zwykłe samochody prywatne oraz tzw omnibusy – innymi słowy pierwsze autobusy z prawdziwego zdarzenia. Nazwa takich pojazdów wzięła się z dwóch członów: "auto" - samochód, a także "bus" z łacińskiego słowa "omnibus"(dla wszystkich). 


Pierwsze pojazdy tego typu, obsługujące większą liczbę podróżnych wyjechały z linii produkcyjnych firmy Benz w końcu XIX w. w Niemczech i dość szybko zdobyły popularność wśród mieszkańców miast. Na samym początku powstawały one tylko na podwoziach od ciężarówek. Kolejnymi firmami, które zajęły się produkcją takich pojazdów były niemieckie fabryki pojazdów Daimler oraz, co ciekawe, Stoewer w Szczecinie. W tej drugiej produkcję rozpoczęto w roku 1899.

W okresie międzywojennym zaczęły powstawać pierwsze pojazdy z silnikiem diesel oraz z kabiną pasażerską połączoną z miejscem dla kierowcy. Powstały też w niedługim czasie pierwsze nadwozia samonośne, które wykorzystała w swoich pojazdach firma Chausson. Po wojnie były one bardzo popularne w Europie. Jeździły w Niemczech, Francji, a także w Polsce.

Z czasem, wraz ze wzrostem popularności automobili do zbiorowego transportu, potrzebne okazało się zwiększenie ich powierzchni przewozowej. Zaczęto zatem korzystać z konstrukcji wieloosiowych, jak np. przegubowce. Powstawały tez pierwsze pojazdy piętrowe oraz z kilkunastoosobowymi przyczepami.

Wraz ze wzrostem popularności autobusów oraz budową nowych dróg asfaltowych w państwach europejskich w latach 60-tych, coraz mniejsze znaczenie miały koleje i transport rzeczny. Autokary okazywały się tańsze, bardziej dostępne, a także nie wymagały budowy kosztownej infrastruktury w przeciwieństwie do pociągów, które mogły dotrzeć do niewielu miejsc w kraju.

Pojazdy te coraz bardziej zaczęły się wyróżniać spośród innych środków komunikacji drogowej. Silniki zaczęto umieszczać nie na przodzie, a z tyłu lub pod podłogą. Początkowo nie rozróżniano autobusów miejskich oraz dalekobieżnych. Wyglądały identycznie zarówno w środku jak i na zewnątrz. Było to niepraktyczne, bowiem w ruchu lokalnym, w przeciwieństwie do międzymiastowego wymagane są częste postoje, podczas których ludzie wsiadają i wysiadają. Dlatego też z czasem w ruchu miejskim upowszechniły się drzwi otwierane automatycznie otwierane przez kierowcę oraz mniejsza liczba miejsc siedzących na rzecz stojących w kabinie. Odchodzono też od przyczep, gdyż były one dosyć niebezpieczne. Postawiono za to na przegubowce, szczególnie w ruchu miejskim.

Jeśli szukacie autobusu, autobusów w Płocku zapraszamy do Adsaj Trans!


W autokarach dalekobieżnych, jeżdżących na dalekie trasy pojawiły się toalety, duże okna, a także klimatyzacja, jeszcze bardziej poprawiło komfort podróży, który stał się porównywalny nawet z tym w pociągach. Autokary w latach 70-tych wyposażone są także coraz częściej w w instalację nagłaśniającą, barek i bufet, czy nawet telewizor.

W tych samych latach w autobusach miejskich dało się zauważyć coraz większe okna przednie, aby polepszyć widoczność kierowcy, a także obniżano podłogę (silnik przechodził na tył pojazdu) ułatwiając osobom starszym i niepełnosprawnym wsiadanie i wysiadanie na przystankach. Wcześniejsze pojazdy miały bowiem bardzo wysokie progi, co często bardzo utrudniało ludziom wsiadanie do nich.

W latach 90 XX w. coraz większą uwagę zaczęto przywiązywać do ochrony środowiska i zmniejszania emisji spalin. Wraz z tym zaczęto produkować autobusy na gaz LPG oraz powstawały pierwsze testowe jednostki elektryczne. Niektóre miasta w Europie zachodniej wręcz zaczęły odchodzić od transportu samochodowego na rzecz bardziej ekologicznych tramwajów elektrycznych oraz trolejbusów. W Europie wschodniej i środkowej, między innymi w Polsce, dopiero teraz zaczęły wchodzić do miast pierwsze niskopodłogowce i pojazdy na gaz. Cały czas były w użytkowaniu stare Ikarusy oraz Jelcze o przestarzałej konstrukcji. Po 2000 roku powoli standardem, podobnie jak na Zachodzie, stały się jednak już nowoczesne autobusy miejskie jak Man, Solaris (polska produkcja), Mercedes itd.

Ciekawostką jest na pewno popularność w Ameryce Południowej i największych aglomeracjach świata, bardzo długich 25 metrowych autobusów. Miały one aż dwa przeguby, co jednak bardzo utrudniało manewrowanie na ciasnych uliczkach centrum miast. Dlatego też np. w Anglii do tej pory największą popularnością cieszą się autobusy piętrowe. Są łatwiejsze w prowadzeniu niż przegubowce, a posiadają nie mniejszą powierzchnię użytkową w kabinach.

Ostatnią nowością wśród autobusów, szczególnie jeśli chodzi o pojazdy komunikacji miejskiej, są pojazdy hybrydowe, czyli łączące w sobie jednostki napędzane silnikiem benzynowym lub na gaz, z zasilaniem elektrycznym.

0 komentarze:

Prześlij komentarz